Kunstmatige intelligentie wordt volop toegepast in de schoonheidsindustrie. Onlangs schreven we al over AI-influencers. Ook cosmeticabedrijven experimenteren de afgelopen jaren met AI. Ze produceren bijvoorbeeld AI-tools die je persoonlijke aanbevelingen geven. Daarnaast helpt AI bij het produceren van make-up en hebben steeds meer schoonheidssalons een slimme assistent. In dit blog lees je alles over AI en cosmetica!
Afbeelding gemaakt met ChatGPT
De perfecte make-up look
Een van de bekendste toepassingen van AI in de wereld van cosmetica is persoonlijk advies. Veel cosmeticamerken hebben slimme tools ontwikkeld die persoonlijke aanbevelingen geven op basis van een foto van je gezicht. Denk aan een tool waarmee je de perfecte kleur foundation voor je huid ontdekt. Of een stap verder: de Makeup Stylist van Yves Saint Laurent bepaalt bijvoorbeeld welke kleuren je goed staan en welke hoofd- en oogvorm je hebt. Met een filter kun je allerlei make-up looks proberen. Als je tevreden bent, krijg je een stappenplan waarin staat hoe je de look in het echt namaakt. Ook staat er welke producten je nodig hebt. Het kan leuk zijn om op deze manier met make-up te experimenteren. Toch vinden veel make-up liefhebbers het vooral leuk om zelf nieuwe looks te bedenken.
Proberen zonder smeren
AI geeft niet alleen advies over passende stijlen. Met behulp van slimme apps kun je producten online testen. Wel zo hygiënisch, en je hoeft niet eens de deur uit! Merken als Sephora en MAC hebben al slimme functies ontwikkeld waarmee je kunt zien hoe verschillende haarstijlen, lipstickkleuren en andere producten je staan. L’Oréal heeft zelfs een slimme spiegel gemaakt waarmee je producten kunt proberen. Een paar apps om te proberen zijn Perfect365 en de Beauty & Makeup-tool van DeepAR. Nog een hele grote stap verder: het Japanse merk Shiseido heeft al een paar keer geëxperimenteerd met make-overs in de metaverse!
Persoonlijk advies over huidverzorging
Naast make-up is huidverzorging tegenwoordig erg populair. Het zal je daarom niet verbazen dat er vergelijkbare tools zijn die je huidgezondheid analyseren, zoals PERFECT. Op basis van een foto krijg je advies over de beste verzorgingsroutine. Met SkinGPT kun je zelfs zien hoe je huid zou veranderen als je een bepaald verzorgingsproduct zou gebruiken! En AI-huidanalyse is niet alleen voor particulieren. Ook huidverzorgingsspecialisten gebruiken ook AI voor een slimme analyse van eventuele problemen. Het systeem neemt foto’s van je gezicht en vergelijkt die met honderden “gediagnosticeerde foto’s” van anderen. Op basis daarvan krijg je te horen hoe het met je huid gesteld is. Ook andere schoonheidsspecialisten gebruiken AI voor gemakkelijk klantcontact, het aanbrengen van producten en bij sommige massagetechnieken!
Slimme make-up productie
Veel cosmeticamerken gebruiken AI bovendien om de productie van cosmetica te optimaliseren. Des te vaker je AI-systemen gebruikt om je gezicht te analyseren en producten te proberen, des te meer inzicht merken krijgen in trends en producten die mensen graag zouden zien. Daarvoor analyseren ze ook sociale media. Soms wordt AI ook gebruikt om de productie milieuvriendelijker te maken. Net als andere bedrijven gebruiken cosmeticaproducenten AI ook voor het stroomlijnen van hun productie en transport. Tenslotte kan kunstmatige intelligentie helpen bij het ontwerpen van nieuwe geuren, stijlen en verpakkingen voor make-up.
Om op te letten
Zoals bij alle toepassingen van AI zijn er ook een paar ethische overwegingen die we even moeten noemen. Ten eerste is er geen garantie dat je privacy wordt gewaarborgd als je foto’s en video’s van je gezicht uploadt naar AI-apps. Bovendien heeft AI duidelijke irrationele voorkeuren, ook op het gebied van schoonheid. Daardoor kan het zijn dat sommige mensen minder accurate aanbevelingen krijgen dan anderen. Aan de andere kant wordt AI gebruikt om make-up inclusiever te maken, bijvoorbeeld de handige lipstickapplicator HAPTA. Ten tweede zijn de tools van merken commercieel. Hun doel is om informatie te verzamelen over productvoorkeuren en jou zoveel mogelijk producten te verkopen. Zo dragen ze bij aan de culturele norm dat een “perfect” uiterlijk belangrijk en te koop is.
De wereld van cosmetica ontwikkelt zich snel. Veel make-up merken profileren zich door moderne AI-toepassingen te maken. Vaak zijn die gericht op een persoonlijke ervaring voor klanten. Make-up liefhebbers gebruiken slimme apps voor een huidanalyse, persoonlijk schoonheidsadvies en om producten te proberen. Ook cosmeticabedrijven en schoonheidssalons gebruiken AI om hun verkoop en diensten efficiënter te maken. Zou jij ook een persoonlijke beauty-assistent willen hebben?