Perfectie bestaat niet: de opkomst van AI-influencers

Home » Perfectie bestaat niet: de opkomst van AI-influencers

De entertainmentindustrie maakt steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie. In een eerder blog hadden we het al over AI-muzikanten. De afgelopen zes jaar is er ook sprake van een opkomst van AI-influencers, en dan met name modellen. Wat daarvan de goede en slechte gevolgen zijn, lees je hier.

Afbeelding gemaakt met ChatGPT

AI-influencers

In de afgelopen zes jaar zijn er steeds meer AI-influencers ontstaan. Het is niet gek dat er zo’n grote opkomst is, want die influencers – of eigenlijk, hun anonieme makers – verdienen veel geld door reclamedeals te sluiten met grote merken. In de sociale media-posts van online influencers zie je dat ze van alles doen – ze reizen bijvoorbeeld de wereld over, of staan model voor populaire kledingmerken. Dat zorgt vaak voor veel views en reacties. Ondertussen volgt ongeveer de helft van de Amerikanen minstens 1 AI-influencer op sociale media, en waarschijnlijk groeit de populariteit van deze kunstmatige beroemdheden in de toekomst alleen maar. Waarom vinden we AI-influencers zo interessant?

Liever positief dan realistisch

Een onderzoek dat in 2019 werd gepresenteerd aan de Universiteit van Amsterdam liet zien dat gebruikers het helemaal niet erg vinden als kunstmatige influencers er nep uitzien. Meer dan honderd proefpersonen bekeken het Instagramprofiel van AI-influencer Lil Miquela en moesten hun mening over haar geven. Ook al noemden sommige respondenten haar “realistisch eng”, de meesten waren vrij positief. Ze vonden het vooral leuk dat Miquela persoonlijke details deelt met haar volgers. Daardoor leek ze echt, leuk en menselijk. Zodra er een negatieve toon uit de berichten bleek, vonden de proefpersonen dat juist niet menselijk. Bij echte influencers doen persoonlijke en positieve berichten het ook beter dan zakelijke en negatieve posts.  Maar zijn oneindige positiviteit en perfectie wel realistisch?

Te mooi om waar te zijn?

De meningen zijn verdeeld over het gebruiken van deze perfecte “mensen” (meestal vrouwen) in reclames die veel mensen te zien krijgen. Sommige mensen maken zich zorgen om onrealistische schoonheidsidealen. AI-modellen worden namelijk gemaakt op basis van wiskundige ‘perfecte’ verhoudingen. Er is een risico dat ze daardoor allemaal op elkaar gaan lijken. Bovendien zijn ze allemaal dun en krijgen ze nooit rimpels of puistjes. Daardoor krijgen we een onrealistisch beeld van schoonheid voorgeschoteld, wat slecht is voor ons zelfbeeld. Dat is extra erg omdat vooral jonge meisjes – die meer dan gemiddeld beïnvloed worden door schoonheidsidealen en onzekerheid – een voorbeeld nemen aan deze influencers.

Aan de andere kant vinden veel mensen het gebruik van AI een goede oplossing voor het ondermijnen van onrealistische schoonheidsidealen. Het is verplicht om bij een foto van een AI-model op sociale media te vermelden dat het model niet echt is. Gebruikers zullen dus begrijpen dat ze zichzelf vergelijken met iemand die niet echt is.

Beroemdheden als chatbots

Ook echte beroemdheden hebben steeds meer met AI te maken. Bedrijven zoals Meta maken sinds 2023 chatbots met de gezichten en stem van allerlei beroemdheden. Elke chatbot heeft een eigen persoonlijkheid en neemt een bepaalde rol in het gesprek aan, zoals “plagerige grote broer die het beste met je voorheeft”, “golfexpert die je helpt om beter te slaan” of “partner bij detectivespellen”. Tot de verbazing van sommige gebruikers zijn de chatbots heel eigen personages, die maar heel losjes gebaseerd zijn op de bijbehorende beroemdheden. 

De opkomst van AI-influencers is interessant, maar heeft ook slechte kanten. Er is nog heel wat te doen om deze ontwikkelingen in de entertainmentindustrie. De technieken zijn nog lang niet volop ontwikkeld. Bovendien zijn de regels en restricties op dit gebied nog niet optimaal. Wie krijgt bijvoorbeeld de winst van een succesvolle film als de hoofdrol gespeeld is door een AI-versie van een acteur?  En wie is er verantwoordelijk als de chatbot van een beroemdheid aanstootgevende dingen zegt? Ook op het gebied van privacy is nog niet alles waterdicht. Wil iemand zijn of haar samenwerking met een technisch bedrijf stoppen en geen chatbot meer “zijn”, dan kan dat. AI zal de gegevens van de beroemdheden alleen niet meer vergeten, “net als dat wij geen film kunnen kijken zonder helemaal te vergeten waar hij over ging”. 

Het lijkt erop dat kunstmatige intelligentie ook in de wereld van beroemdheden en grote merken steeds meer gebruikt wordt. Dat is gemakkelijk en levert veel geld op, maar laat op het gebied van schoonheidsidealen en veiligheidsregels nog wel wat te wensen over. Wat denk jij? Wordt de opkomst van AI-influencers alleen nog maar succesvoller, of blijven echte mensen ons meer aanspreken? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwe AI tools
Scalenut is een all-in-one tool om optimale SEO-content mee te maken!
Maak afbeeldingen, teksten, plaatjes en GPTs in één goedlopend programma!
Werk samen, schrijf teksten, organiseer je documenten en maak een planning met Notion!

Alle rechten voorbehouden, AIpunt.nl - 2023